Home > Social media > Social Media als Zoekmachine

Social Media als Zoekmachine

Sinds de introductie van sociale netwerken als Facebook, Hyves, twitter en LinkedIn hebben zij miljoenen mensen aan zich weten te binden. Op de dag van schrijven zijn er honderden sociale netwerken met allemaal hun eigen techniek, volgers, onderwerpen of doelgroep.  De opbouw en de content (bijvoorbeeld: tekst, blog, video, foto’s) van de sites bepalen het gebruik.

Na het deelnemen aan een Sociale Netwerk site gaan gebruikers opzoek naar andere gebruikers in het systeem waarmee ze een relatie willen aangaan.  Als de relatie eenmaal tot stand is gekomen, zal deze vooral bestaan uit het delen van informatie. Het delen van informatie en zeker de hoeveelheid en openheid verschilt per netwerk duidelijk. De hoeveelheid van informatie die gedeeld wordt, wordt bepaald door het vertrouwen van de deelnemers in de site en haar gebruikers.

Voor opleidingen en het vergaren van de juiste informatie is Social Media een perfect medium. Veel van de sociale netwerken worden overspoeld door bedrijven die een relatie met de klant willen aangaan. Wie sociale netwerken op een juiste manier benut, zal deze uitstekend kunnen gebruiken voor kennisvergaring, netwerken of gewoon een beetje hulp.  In deze blog zal ik er twee kort aanstippen en in de Blog van Andreas Prins staan ook enkele voorbeelden.

LinkedIn is een van de sites die zich prima leent voor het opbouwen van een netwerk met collega’s, studiegenoten of deskundigen. Onderdeel van LinkedIn zijn bijvoorbeeld de “groepen”. Door het zoeken naar de voor jou geschikte discussiegroepen op LinkedIn, kun je een relatie aangaan met de juiste personen. Deze discussiegroepen worden veelvuldig gebruikt voor onder andere: verzoeken voor het invullen van een enquête (denk aan stage), het doorgeven van of juist het vragen naar informatie of een discussie beginnen ter lering en de vermaak. En dit zijn nog maar enkele voorbeelden.

Ook twitter heeft met het juiste gebruik de mogelijkheid om veel informatie snel en effectief te delen. De kracht zit hem in korte berichtjes wat snel een stroom van informatie geeft. Met twittersearch, of via een zoekfunctie in een “twitterapplicatie” zoals bijvoorbeeld tweetdeck,  is het mogelijk om heel specifiek te zoeken naar de juiste twitterberichten. Veel twittergebruikers verwijzen in hun berichten naar websites met uitgebreide informatie. Een groot voordeel van twitter is dat de informatie dus “vanzelf” naar je toekomt.

In de  Social media zijn vele discussies aan de gang over diverse onderwerpen. Door mee te doen aan discussies en te zoeken naar de juiste onderwerpen of groepen is er op elk vakgebied veel te leren. Social Media zorg voor synergie, het delen van content. Het nieuwe internet (web 2.0) staat in het teken van vakkennis, contact en reacties. Educatethecrowed is daar een voorbeeld van.

Social Media is naast  “Googlen” op een onderwerp een geweldige uitbreiding als zoekfunctie binnen internet. Er zijn binnen de Social Netwerk sites ontelbare manieren om informatie te vinden. De juiste manier van zoeken is vooral een kwestie van ervaring opdoen en ik zal hier zeker in een latere blog op terug komen.

Ik zie graag reacties via een commentaar tegemoet.

Advertenties
  1. mei 25, 2010 om 8:21 pm

    Gert Jan, bestaat er al een tool om binnen meerdere Social Networking sites tegelijk op personen of onderwerpen te zoeken. Kortom een tool die voor mij twitter, facebook, flickr, etc afzoekt met 1 opdracht.

    Fred Rommens

  2. mei 25, 2010 om 8:54 pm

    Dank voor je reactie,

    Helaas is mijn eigen website nog offline. Mijn ervaring is dat er veel “tools” zijn om op personen te zoeken binnen social media. Zoals Wieowie, 123people. Maar een social-media-zoekmaschine voor onderwerpen? Daar ga ik naar zoeken, ik heb nu het antwoord niet direct in handen, maar als het voor mensen (account) kan zou het toch ook voor items moeten kunnen. Twitter werk(te) met #, google niet met social media, nu het allemaal samen komt is dit het juiste moment. Je ziet ook dat elk social media kanaal dat graag zelf in de hand heeft. Google raakt zijn monopolie op internet zoeken kwijt en andere winnen. De strijd is gaande. Ik heb net https://beta.gist.com ontdenkt, is dit wat je zoekt?

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: