Home > Social media > Als u nu reageert heeft U succes.

Als u nu reageert heeft U succes.

Er wordt deze dagen veel geschreven over Social Media. Het gaat dan vaak over de te gebruiken tools, de meest gebruikte sites, de impact, het aantal gebruikers en vele andere gerelateerde onderwerpen.  Er bestaan inmiddels (door mij regelmatig gelezen) sites waar je veel kan vinden over Social Media:

–          Frankwatching (NL)

–          Dutchcowboys (NL)

–          Marketinfacts (NL)

–          All Facebook (USA)

–          Mashable(USA)

–          En er zijn er nog veel meer….

De bovenstaande sites berichten elke dag over Social Media en de manier waarop onder andere bedrijven, consumenten of politiek Social Media kunnen gebruiken. Vaak vertelt de schrijver zelfs hoe het zou moeten.

Het betreft vaak de juiste manier van handelen. In Social Media is het belangrijk dat je iets te melden hebt, dat je de juiste “content” weet te brengen. Op elk Social Media kanaal is de boodschap die men wil brengen anders. De content en het kanaal bepalen immers hoe en wat je kunt vertellen. Als voorbeeld een aantal  grote kanalen van dit moment:

–           YouTube voor video

–          Flickr voor foto’s

–          twitter voor een breed scala van informatie (met een link in een tweet is eigenlijk alles te delen)

–          Facebook heeft alle bovenstaande mogelijkheden

Social Media is een “hot” item, waardoor er steeds meer mensen lid van worden en/of gebruik van gaan maken. Hiermee neemt de kennis over Social Media ook toe. De bovengenoemde sites berichten steeds vaker en duidelijker over hoe te handelen op twitter, Facebook en andere Social Media kanalen. Veel berichten hebben ongeveer dezelfde strekking: “wees eerlijk, luister goed, geef negatieve berichten de juiste aandacht, communiceer met elkaar en neem de tijd”. Zie bijvoorbeeld het volgende bericht van Saskia de Laat Op frankwatching over twitter

Er is echter 1 item dat ik nog niet ben tegen gekomen in deze adviezen: Reageer snel! Op het moment dat iemand, via welk kanaal dan ook, met jou de dialoog aan wil gaan, doe dit dan zo snel mogelijk. Zodra een bericht wordt geplaatst, wil de zender een bericht terug van de ontvanger. Communicatie binnen de Social Media vraagt ook om snelheid. Reageer (als het kan) direct op een bericht, foto, video of blog. De kracht van het direct reageren geeft namelijk een directe dialoog. Op dat ogenblik ben je “on-top-of-mind” van de zender en wil deze antwoord, reactie of commentaar. Social Media is groot aan het worden doordat mensen op veel manieren contact met elkaar hebben. Op elk moment van de dag. Natuurlijk is het belangrijk dat je alles in de gaten houdt en dat je goede content aanbiedt. Maar het is mijn ogen van groot belang dat je reageert op het juiste moment. Binnen marketing is de tactiek rond zender en ontvanger al heel lang bekend. Dat de media inmiddels nieuwe vormen heeft aangenomen, heeft voor deze strategie echter geen gevolgen.

Tot slot: het gebruik van een “smart-phone” in combinatie met Social Media applications verkleint de reactiesnelheid aanzienlijk.

Advertenties
  1. mei 28, 2010 om 10:04 am

    Thanks voor de trackback. Met betrekking tot het snelle reageren; dat staat er wel in! Maar je hebt helemaal gelijk! 😉

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: