Home > Uncategorized > Managersonline.nl – Recruiter kan niet meer om social media heen

Managersonline.nl – Recruiter kan niet meer om social media heen

Social media krijgen steeds meer betekenis in recruitmentlandschap

20 december 2010De arbeidsmarkt gaat zware tijden tegemoet. Een afname van de beroepsbevolking, werknemers die steeds minder uren werken, een steeds lagere bereidheid om te verhuizen en een duurdere kinderopvang zijn enkele van de factoren die de zoektocht naar werknemers de komende jaren zullen bemoeilijken.

Het wordt daardoor steeds belangrijker om je te profileren als goede werkgever en te begrijpen wat werkzoekenden drijft. Social media kunnen daarbij een voorname rol spelen. HR-managers lijken echter nog op zoek naar de juiste manier om sociale media in te zetten. Dat bleek tijdens het Monster Year Event van Monsterboard.nl, dat op 14 december plaatsvond in de Westerliefde in Amsterdam. 

Uitdagende toekomst
Geert-Jan Waasdorp van Intelligence Group schetste een uitdagende HR-toekomst tijdens de bijeenkomst, met een tekort aan honderdduizenden arbeidskrachten in de komende jaren. Het is dan ook dringend tijd om voorzorgsmaatregelen te nemen. Waasdorp wees onder meer op het belang van goed opgeleide en getrainde recruiters. Ze zouden bijvoorbeeld meer kunnen doen op het gebied van personal branding. “Ik heb op LinkedIn gekeken wat recruiters en HR-managers over hun bedrijf schreven. Pas bij het tachtigste profiel had iemand een positief praatje over zijn bedrijf opgenomen.” 

Digital natives
Social media als LinkedIn blijken een steeds grotere betekenis te krijgen in de recruitmentmarkt . Uit het Monster Year Report, dat tijdens de bijeenkomst werd gepresenteerd, komt naar voren dat inmiddels 50 procent van de werkzoekenden zich met social media bezighoudt. Het is dus belangrijk om daar als bedrijf ook aanwezig te zijn. Zeker nu de huidige generatie werkzoekenden voor een groot deel bestaat uit ‘digital natives’, zoals David Henry, Vice President Media Europe van Monster Worldwide ze noemde: een generatie die opgegroeid is met de mogelijkheden van internet. “Je moet begrijpen hoe zij zich gedragen in de digitale wereld.” 

‘User centric’
Monsterboard heeft daarin inmiddels veel ervaring opgebouwd. In navolging van Apple wordt ‘user centric design’ toegepast om zo veel mogelijk in te kunnen spelen op de zoekgewoonten en -wensen van werkzoekenden. Zo heeft Monsterboard de homepage veranderd, zodat gebruikers makkelijker kunnen doorklikken. Gebleken is verder dat er vier soorten werkzoekenden te onderscheiden zijn: de ‘optimistic aspires’, die van het zoekproces genieten, de ‘lost and nervous’, die zich veel zorgen maken, de ‘no-nonsense core builders’, die recht op hun doel afgaan en de ‘easy riders’, die het zoekproces snel vervelend vinden en willen dat alles zo makkelijk mogelijk verloopt. Elke groep heeft verschillende wensen. Zo willen de lost & nervous graag meer feedback en begeleiding krijgen, en verwachten de optimistic aspires suggesties en creatieve zoektechnieken. Op basis van deze inzichten introduceert Monsterboard begin volgend jaar een applicatie voor de iPad. De al bestaande iPhone-app werkt binnenkort ook zonder dat u zich eerst hoeft te registreren. Dat bleek voor veel gebruikers een drempel. 

SEO-proof
Inzicht hebben in het gedrag van werkzoekenden betekent ook: weten hoe ze op internet zoeken naar een baan, zo benadrukte David Henry. Dat is zeker noodzakelijk om vacatureteksten SEO-proof te maken. Monsterboard heeft daar inmiddels ruime ervaring mee. In Nederland staat het woord vacature(s) op één in de lijst van meest gebruikte werkgerelateerde zoektermen binnen Google en andere zoekmachines. Opvallend is dat in de top tien ook zoektermen voorkomen als vacature Amsterdam en vacature Rotterdam. Er wordt veel gezocht op locatie, wat in Henry’s ogen bijzonder is voor zo’n klein land als Nederland. Naast dat het belangrijk is hoe werkzoekenden zoeken is het ook belangrijk om te weten waar ze zoeken. Uit diverse onderzoeken blijkt dat voor de zoektocht naar werk veel gebruik gemaakt wordt van de grote zoekmachines waardoor het belang van SEO alleen maar toeneemt. 

2011: engagement
David Henry ziet 2011 verder als het jaar waarin business-intelligence en businessprocessen bij elkaar komen. Er waren al veel data, maar de tools om deze te analyseren ontbraken. In 2011 zal dat anders worden. Ook benadrukte hij dat 2011 het jaar wordt van social engagement. Het is onmogelijk om naar elke conversatie te luisteren en vervolgens te reageren, maar zoals gezegd: je kunt social media niet meer links laten liggen. Een kleine rondvraag onder de aanwezige HR-managers leert dat men nog niet echt ingevoerd is in deze materie. Waar men wel goed mee bezig is, zo blijkt uit het Monster Year Report, is met de positionering van een organisatie als aantrekkelijke werkgever. Zo spelen bedrijven alvast in op de voorspelde schaarste. Voor echt goede employer branding zijn social media echter onontbeerlijk. Kortom, recruiters kunnen in 2011 absoluut niet meer om social media heen.

Advertenties
Categorieën:Uncategorized
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: